In het project “ontdek je eigen erfgoed” onderzochten leerlingen vanaf 10 jaar in 10 lessen van 90 minuten hun persoonlijk erfgoed en maakten naar aanleiding van dit onderzoek een zelf gekozen creatieve uitspatting over hun erfgoed.
Ze maakten bijvoorbeeld een dans over hun dorpsplein of een bordspel over het verzetsverleden van hun voorouder.
Tijdens een feestelijk presentatiemoment werden de creatieve uitspattingen gedeeld met elkaar en met publiek.
In dit presentatiemoment stond de ontmoeting en het delen van de gevonden informatie centraal. Tijdens de lessen was er veel aandacht voor het doen en interpreteren van onderzoek, mediawijsheid, erfgoedwaardering en identiteitsvorming.
Het project had als doel om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun identiteitsontwikkeling en om hun historisch besef en worteling in de gemeenschap te vergroten. Daarnaast ondersteunde het hen om een onderzoekende houding ten opzichte van het onderzoeksmateriaal en hun leefomgeving aan te nemen, zodat zij hier een nieuwe waardering voor konden ontwikkelen.
Dit project is mede mogelijk gemaakt dankzij het Fonds voor Cultuurparticipatie.
Dit project was een eenmalig project vanuit Het Historiater.
Bedankt voor je bericht. Het is in goede orde ontvangen en we nemen zo snel mogelijk contact op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het verzenden van je bericht. Probeer het later nog eens.